In de aanloop naar de gemeenteraadsverkiezingen van maart 2018 heeft de PvdA in juni/juli 2017 een toer door de gemeente gemaakt en bewoners naar hun mening gevraagd. Aan de hand van vier stellingen die in een flyer vooraf huis-aan-huis zijn verspreid.
In totaal hebben 96 bewoners hun bijdrage geleverd; de meesten tijdens de toer, een tiental via de website van de PvdA.
Opvallend is de grote mate – minimaal driekwart – van overeenstemming bij drie van de vier stellingen. Ongeveer driekwart is voor plaatsing van windmolens langs de snelweg A10. Ook driekwart is tegen een extra ontsluitingsweg naar diezelfde A10. En vrijwel iedereen (meer dan negen van de tien) is van mening dat geld voor zorg en ondersteuning voor dat doel bestemd moet blijven.
Over de stelling dat ruimte voor nieuwe woningen zo nodig ten koste mag gaan van het groen zijn de meningen iets minder eenstemmig; ruim zes van de tien zijn tegen.
Hierna wordt wat dieper ingegaan op de resultaten voor de vier stellingen.
Door geen van de ondervraagden wordt ter discussie gesteld dat voor zowel jongeren als ouderen extra woningen nodig zijn; de meerderheid wil dat niet ten koste van het groen en is voor een regionale aanpak. Enkele mensen merken daarbij op dat er op gemeentelijk niveau nog inbreimogelijkheden (benutting open ruimten tussen bestaande bebouwing) zijn. Ook kunnen lege bedrijfspanden omgebouwd worden voor bewoning.
Van de (36) mensen die van mening zijn dat er wel groen mag wijken, noemen er flink wat (11) expliciet – een gedeelte van – het groen tussen de bebouwde kom van Landsmeer en de A10.
Van het grote aantal ja-stemmers (89 van 94) merken enkelen op dat ze het er mee eens zijn totdat blijkt dat er écht geld overblijft. Ook zijn er mensen die vinden dat nu al extra geld goed kan worden besteed, bijvoorbeeld voor het inzetten van de dagopvang van Landsmeer (“die nu ingekrompen dreigt te worden”), voor meer ruimte voor de verzorgenden voor het geven van persoonlijke aandacht (en minder voor – overbodig ervaren – administratie) en door wat coulanter te zijn met toewijzing van zorg. Laatstgenoemde merkt ook op een lagere bijdrage te willen beperken tot “kwetsbare groepen”, deze niet te laten gelden voor mensen die het best zelf kunnen betalen.
Een opmerking van een ander (in dit geval een nee-stemmer) sluit daarbij aan, die is van mening dat de eigen bijdrage mensen ervan bewust maakt dat de zorg geld kost.
Van de ja-stemmers (69 van 93) maken enkelen een voorbehoud, “ver van woningen vanwege slagschaduw” en “niet midden in het Landsmeerderveld”.
Van de nee-stemmers (24) merken er nogal wat (9) op dat het milieurendement van windmolens naar hun oordeel te laag is; enkelen vinden dat windmolens wel op zee geplaatst kunnen worden, anderen spreken daarom voor Landsmeer hun voorkeur uit voor zonnepanelen.
Veel van de ondervraagden ervaren de verkeerssituatie op Het Lint en in het bijzonder de Dorpsstraat en het Zuideinde als problematisch, waarbij vooral zorg wordt geuit over de verkeersveiligheid. Een mogelijke oplossing in de vorm van een extra ontsluitingsweg wordt door een grote meerderheid (70 van 91) afgewezen. Wel komen er veel suggesties voor verbetering van de situatie door:
- betere handhaving van de inrijverboden;
- het weren van grote vrachtwagens;
- betere afstelling van de verkeerslichten bij de aansluitingen op de A10;
- aanleg van een gescheiden fietspad door verbreding van het Zuideinde (benutting wegsloot) of fietspad achterom door het groen;
- meer inzetten op duurzame vormen van vervoer, zoals fietsen, fijnmazig elektrisch openbaar vervoer met parkeren bij de gemeentegrens.