Goed nieuws. De eigen bijdrage in de WMO gaat omlaag

Door Menno Wilmans op 28 september 2017

Mensen die te ziek of te oud zijn om zelf hun huishouden te doen, of een voorziening nodig hebben zoals een traplift, krijgen van de gemeente ondersteuning. Dit is geregeld in de WMO (Wet maatschappelijke ondersteuning). Die mensen moeten daarvoor wel een eigen bijdrage betalen. Die gaat nu omlaag. En mensen met een minimuminkomen hoeven zelfs helemaal geen eigen bijdrage meer te betalen.

De PvdA is heel blij met dit resultaat. De PvdA heeft dit onderwerp meerdere keren op de raadsagenda gezet. Jaar in jaar uit blijft er geld over op WMO-gebied. Daarom heeft de PvdA in het voorjaar van 2016 gepleit om extra middelen in te zetten om de zorg in Landsmeer nog beter te maken.

2016

Bij de begrotingbehandeling eind 2016 heeft de PvdA een voorstel ingediend om de eigen WMO-bijdrage met 30% te verlagen. Daarmee zou deze in Landsmeer op hetzelfde niveau als Amsterdam komen.

Maar ons voorstel werd in de Raad weggestemd door de VVD, D66 en Lijst Maja van Campen. Omdat er geen extra geld voor de zorg in de begroting kwam, heeft de PvdA tegen de begroting gestemd en vervolgens ook de coalitie verlaten. Zorg is voor de PvdA namelijk het belangrijkste onderwerp. Niet voor niets hebben we ons verkiezingsprogramma ‘Mensen eerst’ genoemd.

In het voorjaar van 2017 kwam D66 ineens met een motie met het voorstel om de eigen bijdrage substantieel te verlagen. Die motie heeft de PvdA van harte mede ingediend, want wij wilde graag die verlaging. Dit keer kreeg deze motie unanieme steun waardoor het College het voorstel heeft opgepakt. Het College komt in de raadsvergadering van 28 september met een bericht dat de eigen bijdrage wordt verlaagd.

Daar zijn we als PvdA erg blij mee. Maar het is vooral goed nieuws voor Landsmeer. De zorg wordt nu beter bereikbaar voor alle Landsmeerders.