30 januari 2019

Ledenraadpleging Wonen

De huidige problemen op de woningmarkt maken het dringend gewenst dat de Partij van de Arbeid zich weer sterk maakt met aansprekende ideeën en oplossingen voor de woningnood. De PvdA-afdelingen van Beemster, Landsmeer, Oostzaan, Wormerland en Zaanstad hebben het initiatief genomen voor een enquête onder de leden, om de discussie en betrokkenheid van leden te stimuleren. De raadpleging gaat over drie belangrijke onderwerpen die nu spelen. Het gaat ten eerste over het rechtvaardiger verdelen van sociale huurwoningen. Ten tweede betreft het (versneld) bouwen van nieuwe woningen. Tot slot gaat het om maatregelen om het wonen betaalbaar te houden.

In totaal hebben 88 PvdA-leden meegedaan aan deze raadpleging, waarvan ongeveer de helft (46) uit Zaanstad en de overige 42 uit de 4 kleinere gemeenten.

De belangrijkste conclusies zijn:

Geef spoedzoekers voorrang

Het idee om spoedzoekers meer kans te geven op het vinden van een sociale huurwoning, heeft de instemming van veel PvdA-leden. Het meest wordt daarbij gedacht aan problematisch thuiswonende jongeren, mensen met onevenredig hoge woonlasten en als sprake is van een relatiebreuk (vechtscheiding). Tegelijk is het moeilijk om prioriteiten te bepalen. Verschillende omstandigheden kunnen namelijk tegelijkertijd een rol spelen bij de afweging of iemand voor een spoedbehandeling in aanmerking komt. Als er bijvoorbeeld kinderen in het spel zijn, dan weegt dat al gauw zwaarder mee in het oordeel.

Heroverweeg ook huidige urgenten

Een urgentieregeling waarbij men binnen een paar maanden een woning krijgt toegewezen, blijft nodig. Dit blijft vereist voor bijvoorbeeld voor calamiteiten, ernstige medische beperkingen, stadsvernieuwing of dreigende dakloosheid met minderjarige kinderen. Voor asielzoekers met een permanente verblijfsvergunning en mensen met een psychosociale problematiek die de opvanginstelling verlaten, vinden de PvdA-leden de categorie spoedzoekers beter passen.

Zoek nieuwe oplossingen

Grote steun is er voor het nemen van onorthodoxe maatregelen, zoals tijdelijke woonvoorziening in bedrijfspanden en prefab woningen. Ook nieuwe maatregelen om de doorstroming te bevorderen, kunnen op brede instemming rekenen. Deze maatregelen zijn bijvoorbeeld flexibele huurcontracten en het helpen van huishoudens die te groot wonen een beter passende woning te vinden.

Geef corporaties de ruimte om te bouwen

Wat betreft het bouwen van nieuwe woningen, willen de PvdA-leden vooral inzetten op gemengde wijken, waarbij projectontwikkelaars verplicht worden minimaal 30% sociale woningbouw te realiseren. Ook zouden de woningbouwcoöperaties meer ruimte moeten krijgen om te investeren in nieuwbouw door het afschaffen van de verhuurdersheffing. Bouwen in het groen blijft een heikel punt, maar is voor een kleine meerderheid wel bespreekbaar op plekken die landschappelijk minder waardevol zijn.

Pak speculatie aan

De PvdA-leden zien graag dat de overheid de regie weer in handen neemt en de vrije markt aan banden legt.
Wat betreft het betaalbaar houden van woningen geven ze de hoogste prioriteit aan de aanpak van speculanten die woningen opkopen om duur te verhuren. Ook het aan banden leggen van de huurprijs in de vrije sector krijgt grote steun.

Zie de uitgebreide samenvatting voor de volledige resultaten. We willen u ook wijzen op dit interessante artikel. Hierin gaat ons Kamerlid Henk Nijboer en politiek adviseur Matthijs van Neerbos ingaan op oorzaken en de oplossingen voor de huidige woningnood.

We denken dat dit alles een goede basis vormt voor verdere discussie op PvdA-bijeenkomsten.