Door Menno Wilmans op 9 september 2013

Het college maakt plannen zonder goed in de portemonnee te kijken

Momenteel is de gemeente druk bezig met de begroting 2014. De basis voor de begroting is de perspectiefnota die afgelopen juli is besproken. De perspectiefnota geeft voor de komende vier jaar de richting aan waar het met de gemeente naartoe moet. Nu het reces is afgelopen wil ik u graag informeren wat hier in stond. En wat de raad ervan vond natuurlijk.

Grofweg is het plan om 9 miljoen te reserveren voor de openbare ruimte.  Dat betekent nul komma nul ruimte voor nieuwe plannen. En ook weinig ruimte voor mogelijke tegenvallers bij de taken die de overheid overhevelt naar de gemeente (de zogeheten decentralisaties).  Die 9 miljoen investering draagt er voor een groot deel aan bij dat er in 2017 een fors tekort op de financiële balans ontstaat.

Zo’n beetje de hele raad vond deze 9 miljoen te veel. Niet de gehele raad, André was namelijk niet aanwezig. Jammer want hier werd de beleidsrichting voor de komende vier jaar vastgelegd.

Absoluut noodzakelijk of wenselijk

De gemeente verdeelt alle projecten in 1. noodzakelijk, 2. wenselijk en 3. nieuw.

Men had voor 9 miljoen projecten bestempeld als noodzakelijk. Zoals gezegd veel te veel. Er moeten een paar projecten naar het stempel wenselijk. Wenselijke projecten betekent dat als we geld overhouden deze projecten alsnog worden uitgevoerd.

Riool ontzien

De PvdA vindt dat de projecten waar het riool wordt vernieuwd en waar de straten waar het riool is vervangen opgeknapt worden, voorrang moeten krijgen. En dus het stempel noodzakelijk moeten behouden. We moeten er niet aan denken dat er een riool knapt omdat de raad er geen geld voor beschikbaar heeft gesteld. Natuurlijk moeten we het riool waar nodig vernieuwen! Dit had ook een brede raadsteun.

Motie

De PvdA had zelf een motie gemaakt waar de projecten die geen verband hebben met rioolwerkzaamheden werden verplaatst van noodzakelijk naar wenselijk. Dat ging om het oeverbeheerplan en om asfaltering van de Burgemeester Postweg. Van de PvdA mogen die plannen best uitgevoerd worden, maar met het stempel wenselijk. Maar de raad vond dit te specifiek.

Begroting

De raad kreeg van de wethouder de toezegging dat we tijdens de begrotingsbehandeling verder gaan praten over welke projecten er voor 2014 nu echt doorgaan. Dan zal het college vast beter in de portemonnee kijken! Anders zit er nog altijd een raad die hen corrigeert.