Door Menno Wilmans op 17 september 2013

…En PvdA, wie wordt jullie lijsttrekker?

Terwijl vele Landsmeerse partijen al  hebben aangekondigd wie hun lijsttrekker wordt blijft het bij de PvdA nog even stil. Dat betekent niet dat we stil zitten. Integendeel.

Een commissie van drie wijze mensen stellen aan de hand van gesprekken een conceptlijst samen. Op 21 november heeft onze partij een ledenvergadering. Dan zal het verkiezingsprogramma en de gehele kandidatenlijst definitief worden vastgesteld. Want de ledenvergadering is ons hoogste orgaan.

Waar de commissie mee te maken heeft is dat mensen na drie periode eigenlijk niet meer terug mogen. Tenzij er geen alternatieven zijn, maar die zijn er zeker. Dus bij de PvdA komt er vernieuwing op de hoge posities.

De eerste vier posities worden zeer waarschijnlijk bezet door nieuwe mensen. En dan reken mezelf en Marjan Farjon ook tot de nieuwe mensen.

Half oktober gaan de kandidaten bij elkaar zitten om de rolverdeling af te spreken. Naast de lijsttrekker wordt er ook gesproken over de rol in de decentralisaties. Door de decentralisaties komen heel veel taken in de zorg en het werk op de gemeente af. Zonder een sterke PvdA wordt het veel lastiger om dit eerlijk en sociaal vorm te geven. Wellicht dat één fractielid hier de hoofdverantwoordelijke voor is om de ontwikkelingen in de gaten houden.

En dan het belangrijkste: Zijn de kandidaten samen een goed team?

Daarnaast zijn we druk bezig met het schrijven van het verkiezingsprogramma. Dat begint al aardig vorm te krijgen. Een sociale en sterke vorm. Maar ook hierbij willen we graag dat onze leden meedenken. Daarom wordt er 10 oktober een huiskamerbijeenkomst georganiseerd. Ik verwacht en ik hoop op een stevige en leuke discussie.