Door Menno Wilmans op 19 januari 2014

De entree van Landsmeer: groen of een groot hotel?

Afgelopen dinsdag 14 januari kwam in de commissie Grondgebied de locatiestudie voor een hotel in Landsmeer ter sprake. Jarenlang is er gesproken over plannen voor de bouw van een hotel, zonder concreet resultaat. Een van de redenen hiervoor is de moeilijke keus voor een geschikte locatie.
De meerderheid van de Raad vindt het maar niks dat er geen hotel mag komen in het groene gebied tegenover het BP tankstation bij de toegang van ons dorp. Dat mag niet van de provincie. De provincie is namelijk een strenge bewaker van het groene gebied in Noord-Holland groen te houden. Zo mocht Amsterdam niet in dit gebied bouwen en moest het voor IJburg uitwijken naar het oosten. Ook de gemeente Waterland kreeg een ‘nee’ tegen uitbreiding van zeven woningen in het groengebied bij Uitdam.
De meerderheid van de Raad vindt dat Landsmeer mag tornen aan de grenzen van de groene gebieden. Misschien lukt het de gemeente door het ruilen met andere gebieden waar nu gebouwd mag worden op te geven voor groen.

Los van de vraag of dit lukt, willen we dit eigenlijk wel?
Elke keer als ik van de snelweg afkom, zie ik weer de open karakteristieke toegang van onze gemeente. Een mooi welkom voor ons dorp. Moeten we dan juist hier een groot hotel willen ? Moeten we als raad achter een ondernemer aanlopen en hem zijn zin geven? Ten koste van onze groene entree? Ik vind van niet.

Waarom zo groot?

Tegen de bouw van een hotel ben ik niet. Integendeel. Het levert Landsmeer extra economische activiteit op. De PvdA heeft de toekomstvisie ondersteund waarbij de Landsmeerse economie verder kan worden uitgebouwd op het gebied van recreatie en toerisme. Kernwoord daarin is kleinschaligheid. En wat er in de toekomstvisie ook uitsprong was de waardering van de Landsmeerders voor onze groene omgeving.
In de locatiestudie staat: ‘Een kleiner hotel kan de gemeentelijke ambities wat betreft knooppuntwerking en spin-off waarschijnlijk niet waarmaken’. Wat mij betreft is dit een onzin zin van een consultant. Een argument voor een ondernemer om er iets groots te willen maken. Een klein hotel voldoet ook prima aan deze spin-off. Maar op welke plek?

Ten westen van het Zuideinde?

Een hotel op het terrein van de volkstuinen is onaantrekkelijk voor hotelbezoekers. Aan de ene kant kijk je uit op de snelweg en aan de andere kant op hoogspanningsmasten. De ingang zal tegenover de gemeentewerf liggen met zicht op een eierverwerkingsbedrijf en mogelijk een crematorium. Niet echt uitnodigend.

Of ten oosten?

Blijft over de locatie ten oosten van het Zuideinde. Niet tegenover het tankstation, maar op de plek waar nu een opslagloods staat. Dit lijkt een goede optie te zijn. Maar dan wel in de lijn van de toekomstvisie: kleinschalig en geen groot bakbeest.
Ik hoop een meerderheid van de Raad te vinden die het met mij eens is zodat we de plannen kunnen uitwerken en we morgen kunnen beginnen met het verder ontwikkelen van onze toekomst.

Menno Wilmans, lijsttrekker PvdA Landsmeer