Sport en Cultuur

Sport

Er zijn in onze gemeente veel sportverenigingen met een groot bereik onder onze inwoners. Sport is belangrijk voor iedereen: voor de gezondheid, als middel voor participatie, voor de gezelligheid, om spelregels te leren die je ook in het gewone leven nodig hebt, te leren samenwerken en ga zo maar door. Sport wordt met name in verenigingsverband georganiseerd. Verenigingen worden met name gedragen door vrijwilligers.

Voor de PvdA betekent dit voor de komende raadsperiode dat:

• wij inzetten op voldoende en kwalitatief goede faciliteiten voor het kunnen beoefenen van sport (zowel solo sport als in teamverband en zowel in als buiten verenigingsverband);
  • wij de deelname van kinderen aan sport van niet-draagkrachtige ouders (minder dan 130% van het wettelijk sociaal minimum) blijven bevorderen;
  • wij besturen van sportverenigingen en de sportadviesraad actief ondersteunen.

Cultuur

In Landsmeer is op het gebied van cultuur veel te vinden: o.m. bibliotheek, museum, amateurtoneel, koren, schilderclubs en orkesten. Voor de PvdA is van belang, dat alle vormen van cultuur van waarde zijn.

Voor de PvdA betekent dit voor de komende raadsperiode dat:

• wij ons inzetten voor de culturele voorzieningen en deze willen behouden in het kader van leefbaarheid en aantrekkelijkheid van Landsmeer;
  • wij het belangrijk vinden de muzieklessen op de basisscholen te behouden;
  • wij de bibliotheek van grote waarde vinden. Wij zien de bibliotheek als een laagdrempelige ontmoetings- en leerplaats voor bewoners. Dat betekent ook dat er in de bibliotheek een bijdrage geleverd wordt aan de bestrijding van analfabetisme en laaggeletterdheid.