Meer doen voor zorg

Door Menno Wilmans op 7 juli 2016

Bijdrage PvdA Perspectiefnota 2017

De perspectiefnota geef de politiek partijen de gelegenheid om hun visie te delen in de raad. Waar moet het naar toe met onze gemeente, waar gaan we ons geld nuttig aan besteden. Dit is vandaag de kernvraag.  Voor de visie van de PvdA hebben wij de Jaarrekening, de eerste bestuursrapportage, de kwartaalrapportage 3D, klanttevredenheidsonderzoek wmo en uiteraard de perspectiefnota als uitgangspunt genomen.

Coalitie

We zijn nu halverwege in deze coalitieperiode. Aan het dualisme doet elke partij ook in de coalitie volop mee. De PvdA kan dat zeer waarderen.  Het is verfrissend, om op inhoud te discussiëren en de soms onverwachte voors en tegens waar te nemen. Wij vinden dit goed werkbaar en beter dan de automatismen de coalitie is voor en de oppositie is tegen. Wij zijn met een aantal resultaten tevreden. We hopen op een goede uitvoering van de woonvisie. De kaders van het subsidiebeleid vinden wij een verbetering, alhoewel er volgens ons idee meer in had gezeten en het scherper had gekund. De signalen uit de praktijk van zorg en welzijn zijn voor onze ideeën en toekomstig beleid waardevol en de PvdA vindt, dat we er te weinig van horen. De verbeteringen in de informatie van het college naar de raad vinden we belangrijk. Niet alleen op het terrein van de 3D, maar ook op  de terreinen van het lokale welzijn, sport en cultuur. Hoe moeten we anders het college controleren ? Kaders vaststellen doe je op basis van feiten en signalen.

Onze financiële situatie is prima: zoals wij vorig jaar al betoogden: voornemens tot verdere bezuinigingen zonder onderbouwing waren niet nodig en zijn gelukkig van de baan.

Wegpompen van bestemmingsreserve 3D is belachelijk

De twee punten die er het meest uitspringt in de perspectiefnota

• Is het wegpompen van een half miljoen euro uit de bestemmingsreserve 3D. Voornamelijk om de ambtelijke organisatie te verstevigen.
  • Dat de gemeente jaarlijks een budget krijgt bedoeld voor de 3D en daarbij € 50.000 wil laten vrij vallen in de exploitatie zodat men het aan andere dingen kan besteden.

Wat moet de burger van Landsmeer hier wel van denken? geld, dat bestemd is voor zorg, voor mensen met een afstand tot de arbeidsmarkt, voor de jeugd wordt gebruikt voor hele andere doeleinden. De PvdA is hier helder over: Dit kan absoluut niet. En zoals Diederik Samson ooit heeft gezegd: “Geld voor de zorg moet niet naar lantaarnpalen”. De keuzes die het college maakt passen ook absoluut niet ons verkiezingsprogramma “Mensen eerst”.  Wij komen dan ook samen met het CDA met twee amendementen om de twee bovengenoemde voorstellen ongedaan te maken.

En wat wil het college dan met geld?

Het college wil weer meer geld voor de ambtelijke organisatie ? Maar liefst 239 000 euro wil het college erbij in 2017. De PvdA vindt dat de dekking hiervan elders moet worden gevonden.

Daarnaast stel het college voor om nog eens een extra  € 100.000 uit de exploitatie te halen t.b.v. “budget projectontwikkeling en marktinitiatieven”. Maar, er ontbreekt een goede onderbouwing. Wij komen dan ook met een amendement om deze uitgave tegen te houden.

Het spaarpotje voor de 3D is er niet voor niks. Alleen al de kosten voor de jeugdzorg zijn volgens BERAP 1 2016 met bijna een half miljoen overschreden. Weliswaar grotendeels gecompenseerd door de andere uitgaven bij welzijn en volksgezondheid, maar wie zegt, dat dat structureel zo is ? Bovendien, moet er niet eerst onderzocht worden, wat wel en niet goed gaat binnen het domein van de 3D en waar versterking nodig is ?

De inkt van de jaarrekening is maar net droog en men heeft daar het volledige resultaat van een krappe 1,5 miljoen aan de algemene reserve toegevoegd. Men had natuurlijk ook een bestemmingreserve “Versterking ambtelijke organisatie” kunnen maken. En dit kan dan vrijvallen wanneer men dit nodig acht. Dat is slim omgaan met geld.

Dus door onoplettendheid van het college zitten we nu met een grote algemene reserve en moet  men bij de begroting  zuinig aan doen om deze sluitend te krijgen. Of om een mogelijk  te kort te dekken een greep doen uit de 3D pot.

Deze gang van zaken betreurt de PvdA ten zeerste. Zorgende ambtenaren is een goede ontwikkeling, ambtenaren in plaats van zorg is dat niet.

Meer geld naar zorg en welzijn

De bestemmingsreserve 3D heeft nu een bedrag van 1.230.961 euro. Onze conclusie is dat het college teveel de knip erop heeft gehouden als het om zorg en welzijn gaat. De PvdA vindt dat er meer geld naar de zorg kan en moet en geeft een aantal voorbeelden.

1. De afgelopen kwartaalrapportage 3D meldt dat het goed gaat met de 3D. Maar er staat ook een aandachtspunt in dat er op bepaalde dagen onvoldoende werkplekken op het middelpunt zijn. Het college kan natuurlijk het aantal werkplekken uitbreiden.
  2. Zorg voor uitbreiding van het Middelpunt, zodat voor de burgers van Landsmeer de wachttijd wordt verkort.
  3. Uit het cliëntenonderzoek 2015 blijkt, dat 1/3 van de cliënten de geboden oplossing onvoldoende vindt: het vergroot niet de zelfstandigheid, is op langere termijn niet effectief en men kan niet beter meedoen in de samenleving. Alle reden voor een verder onderzoek, zoals de PvdA vorig jaar al stelde. Vanuit preventief oogpunt zeer belangrijk.
  4. De eigen bijdrage van begeleiding zijn inmiddels verlaagd. De PvdA hoort regelmatig, dat het aantal uren huishoudelijke hulp te laag is. Ook horen we mensen zeggen, dat ze maar afzien van huishoudelijk hulp, omdat men het te duur vindt. Of: “er moet al zoveel aan andere eigen bijdrage betaald worden”. Immers mensen die hulp nodig hebben worden meer en meer geconfronteerd met stapeling van kosten. Indiceer dus wat ruimer en verlaag de kosten van de huishoudelijke hulp.
  5. De jeugdzorg is in financieel opzicht kwetsbaar. Als daar maar een paar klanten bijkomen gaat het gelijk om veel geld. Het is dus verstandig om spaargeld middels een bestemmingsreserve achter de hand te houden. De PvdA kan het hier niet nalaten te zeggen dat de kwetsbaarheid afneemt bij een bestuurlijke fusie tussen verschillende gemeentes.
  6. Stimulering van het verhuizen van ouderen als deze dat willen zoals een motie van de PvdA tijdens de woonvisie is voorgesteld. Deze is ook aangenomen. Het college meldt dat dit een taak is voor de woningbouwcorporaties, maar de gemeenten kan natuurlijk ook zelf een verhuiscoach inhuren.
  7. Besteed serieus aandacht aan eenzame ouderen. Trek geld uit en verzoek WonenPlus eventueel in samenwerking met het DCL om een goed plan te maken.
  8. Maak jaarlijks professioneel contact met 80plussers, chronisch zieken en gehandicapten door bijvoorbeeld de ouderenadviseur
  9. Stel gratis kleine woningaanpassingen beschikbaar zoals douchestoeltje, verhoogde wc-pot, handgrepen en drempelverlagers.

Kortom de PvdA vindt dat de focus moet liggen op “Mensen eerst”. Dit betekent dat het college de portemonnee open moet trekken en open kan trekken voor de 3D. Wij zullen dit ook oproepen aan het college met een motie.