Bestuurlijke toekomst: verschillende scenario’s

Door Menno Wilmans op 24 januari 2015

Scenario 1: Amsterdam
Lees hier ons uitgebreide standpunt over de optie Amsterdam.

Scenario 2: Purmerend

• In de enquête onder 921 inwoners heeft slechts 14% aangegeven zich verbonden te voelen met Purmerend.
  • Vanuit de wijkgesprekken was er met name in Purmerland grote weerstand tegen Purmerend.
  • Als we dan samengaan met een stad wil de PvdA dat deze stad in staat is om zelfstandig krachtig beleid te voeren. De vraag rijst of het schaalvoordeel samen met Purmerend niet te klein is.
  • De meerwaarde van een samenwerkingsverband met Purmerend ziet de PvdA op dit moment niet.

Daarom hoeft samenwerking met Purmerend in eerste instantie niet nader te worden onderzocht.

Scenario 3: Oostzaan, Wormerland en Waterland

• Groot draagvlak onder de inwoners: in de enquête onder 921 inwoners heeft 49,5% voor Waterland en 41 % voor Oostzaan/Wormerland aangegeven zich verbonden te voelen met deze gemeenten.
  • Korte lijnen tussen bestuur en bevolking. Ook bij de bijeenkomst, georganiseerd door de PvdA in 2013, heeft burgemeester Tange bevlogen gesproken over deze korte lijnen tussen inwoners en bestuur.
  • Oostzaan/Wormerland hebben grote belangstelling geuit om met Landsmeer samen te werken. Men begint open te staan voor een fusie.
  • Landsmeer werkt al met Waterland samen op het gebied van sociale zaken.
  • Dit scenario lijkt een goede optie voor samenwerking tussen gelijksoortige gemeenten.

Nadelen

• Oostzaan en Wormerland werken al op meerdere terreinen al intensief samen met Zaanstad. Wat betekent dat voor de toekomst?
  • Het Bandell-rapport zegt over het samengaan met kleine kernen: Een regio waarin het streven om maar niet ‘bij de steden’ terecht te komen vaak een belangrijk leidmotief lijkt te zijn, is onzes inziens niet op weg een krachtige, coherente regio te worden, maar een regio met een ongewenste en geformaliseerde tweedeling tussen ‘stad’ en ‘ommeland’.

Deze punten afwegend ziet de PvdA voldoende voordelen. Zij wil dat het College dit scenario nader gaat onderzoeken.

Scenario 4: Waterland, Edam-Volendam (Zeevang)

• Edam-Volendam en Zeevang zijn net gefuseerd.
  • Edam-Volendam heeft een zeer laag draagvlak onder de inwoners: in de enquête onder 921 inwoners heeft slechts 2% aangegeven zich verbonden te voelen met deze gemeente.
  • Deze optie heeft relatief veel inwoners rondom het oosten. Monnickendam (10.000 inwoners), Volendam (22.000 inw) Edam (7.000 inw), samen 39.000 inwoners, zijn kernen die dicht bij elkaar liggen. Het ligt dus zeer voor de hand dat daar de meeste voorzieningen (door de gemeente gesubsidieerd) in dat gebied worden gerealiseerd.
  • Omdat Landsmeer ver van deze kernen, zal Landsmeer er een beetje bijhangen. En dus weinig invloed hebben. En mogelijk ook weinig voorzieningen krijgen.
  • Het College zegt in haar advies: “het voordeel van de keuze voor gelijksoortige gemeenten is dat men op gelijkwaardig niveau denkt, werkt en leeft”. De PvdA vindt dit een onbegrijpelijke uitspraak. De PvdA vindt Edam en Volendam helemaal niet gelijksoortig of cultureel verwant.

Daarom hoeft niet scenario niet te worden onderzocht.

Scenario 5: Oostzaan, Wormerland, Waterland, Edam-Volendam (Zeevang)
Zie ook scenario 4. Als we hier Edam-Volendam van afhalen houden we scenario 3 over.