Gaat Landsmeer één gemeente vormen met Waterland en Edam-Volendam?

Door Menno Wilmans op 18 november 2017

Al in 2014 constateerde de gemeenteraad dat Landsmeer het als zelfstandige gemeente niet kan volhouden. Redenen hiervoor zijn de kwetsbaarheid van de ambtelijke organisatie, de kwaliteit van de dienstverlening en onvoldoende bestuurskracht om regionaal een rol van betekenis te spelen.

Nu, bijna vier jaar later, is de situatie alleen maar nijpender geworden.
De PvdA komt tot de conclusie dat het wilsbesluit van de raad van eind 2015 voor fusie van de ambtelijke gemeentelijke organisaties van Landsmeer, Oostzaan, Wormerland en Waterland niet haalbaar is.
Daarbij is – en was – de PvdA van mening dat alleen een fusie van de ambtelijke organisaties  onvoldoende soelaas biedt voor de situatie. Er is meer nodig voor een bestendige oplossing, en wel een bestuurlijke fusie waarmee een grotere gemeente tot stand komt. Het liefst met een omvang van 50 000 inwoners.

Bestuurlijke fusie

In oktober 2017 is een rapport uitgebracht door een extern bureau om de raad te adviseren. Ook de gedeputeerde van de provincie Noord-Holland heeft de raad van een advies voorzien. Deze adviezen hebben veel gemeen: raad ga voor bestuurlijke fusie, eventueel met tussenstap van ambtelijke samenwerking zoals de G5 projecten. De PvdA deelt dit standpunt.

Daarbij ligt het voor de hand dat Landsmeer samen  met Waterland en Edam/Volendam één gemeente gaat vormen. De westkant Oostzaan en Wormerland blijven benadrukken dat zij hooguit een ambtelijke fusie willen. Dit standpunt is op dit moment niet meer haalbaar.

Bijzonder karakter

De PvdA hecht, net als de bewoners, veel waarde aan de eigenheid, het bijzondere karakter van Landsmeer Den Ilp en Purmerland. Meer concreet de betrokkenheid bij en zeggenschap over de directe woonomgeving, het eigen dorp of wijk. En daarnaast aan de toegankelijkheid van gemeentelijke diensten.
In kleine gemeenten als Landsmeer is dat min of meer vanzelfsprekend het geval. In grote(re) gemeenten kost dat meer moeite; toch hebben vele daarvan dat ook  goed voor elkaar.

De betrokkenheid en zeggenschap over de eigen omgeving als ook de goede dienstverlening is voor de PvdA een voorwaarde bij de fusie.

Wat moet er nu gebeuren volgens de PvdA op dit moment:

1. Stoppen met verdere onderzoek naar het wilsbesluit van eind 2015 (een ambtelijke fusie met Wormerland, Oostzaan Waterland en Landsmeer)
  2. Bestuurlijke fusie het uitgangspunt blijft; de Landsmeerse raad moet de stip op de horizon zetten die leidt tot een bestuurlijke fusie.
  3. In 2018 duidelijk moet worden of Waterland en Edam/Volendam zich kunnen vinden in een bestuurlijke fusie met Landsmeer.
  4. Dat Oostzaan en Wormerland welkom zijn om aan te sluiten bij die bestuurlijke fusie. Als dat maar in 2018 duidelijk wordt.
  5. Indien deze gemeenten bestuurlijke fusie afwijzen, de PvdA in overleg wil met mogelijke andere partners. Dat zijn Amsterdam of Purmerend.
  6. Bij de keuze van de andere partners willen we de inwoners zo goed mogelijk informeren bij het besluit. Daarnaast willen we ook met de inwoners in gesprek.