Leefbare buurten en Veiligheid

Eigenlijk spreekt het vanzelf: iedereen wil graag wonen in een leefbare buurt, of dit nu in een stad of in een dorp is. Leefbaarheid is een zaak van overheid, inwoners, ondernemers en instellingen samen. Wij willen iedereen verbinden om samen te komen tot een plan waarin aandacht is voor al deze facetten en dat is toegesneden op de specifieke situatie in de buurt.

Een leefbare buurt moet ook veilig zijn. Dat is een basisbehoefte en begint dichtbij onszelf. Een veilige omgeving is een zaak voor iedereen. Daarom is (sociale) veiligheid voor ons een speerpunt. Samen streven we ernaar om onze leefomgeving veiliger te maken. Die veiligheid willen wij bevorderen door waar we dat kunnen de samenwerking van gemeente met vrijwilligers, welzijnswerkers en politie te faciliteren. Maar ook door steeds oplettend te zijn op signalen of ontwikkelen die politieke aandacht vergen. Wij ondersteunen initiatieven als burgernet, whatsapp groepen en het signalerende burgeroog bij plotselinge veranderingen in onze omgeving. Dat soort signalering is een goede zaak maar we weten dat alleen de overheid het recht heeft om waar nodig met harde hand op te treden.
Een bijzonder punt is de verkeersveiligheid in de buurt van scholen. Met name voor ouders die hun kinderen met de auto naar school brengen geldt dat die moeten worden uitgedaagd hun eigen verantwoordelijkheid te nemen. Goed gedrag is effectiever dan een verbiedende overheid.

Voor de PvdA betekent dit voor de komende raadsperiode dat:

• wij de samenwerking van gemeente met vrijwilligers, welzijnswerkers en politie waar mogelijk faciliteren;
  • wij initiatieven als burgernet, whatsapp groepen en het signalerende burgeroog bij plotselinge veranderingen in onze omgeving ondersteunen;
  • wij voor meer wijkagenten en toezichthouders pleiten;
  • wij in de raad steeds benadrukken dat wij van de portefeuillehouder (burgemeester) een actieve inbreng in het zogeheten driehoeksoverleg verwachten.