Bestuur

Wij kiezen voor een samenleving waarin iedereen kan meedoen en zichzelf zijn. Een veilige en open samenleving. De gemeente is er voor haar bewoners. Gemeenten krijgen steeds meer taken. Wij vinden de decentralisaties in het sociale domein en de versterking van posities van gemeenten ten opzichte van woningbouwverenigingen goede ontwikkelingen. We zien ook nadelen: veel beleid en taken in het sociale domein worden uitgevoerd in regionale samenwerkingsverbanden. Landsmeer is een kleine gemeente en heeft in deze samenwerkingsverbanden een relatief kleine stem (zie ook bij bestuurlijke toekomst).

Tegelijkertijd verandert de taak- en rolopvatting van de gemeente en de verwachtingen die de bewoners hebben. De rol van de gemeente is daarbij steeds afhankelijk van de vraag die voorligt, van normerend tot faciliterend. Soms is er zelfs geen rol meer. Samen met inwoners en organisaties wordt invulling gegeven aan de veranderende verhoudingen.
Dit zal ook concreet aan de orde zijn bij de invoering van de Omgevingswet (verwacht in 2021) – de basis voor een nieuw stelsel van regelgeving voor de fysieke leefomgeving. Daarmee krijgt elke gemeente meer zeggenschap over haar eigen leefomgeving, waartoe dan ook nadrukkelijk welzijn en gezondheid worden begrepen.

Voor de PvdA betekent dit voor de komende raadsperiode dat:

• de gemeente een duidelijk kader vaststelt waarbinnen en onder welke voorwaarden initiatieven van inwoners ondersteund kunnen worden. Daarbij geldt onder meer dat initiatieven van bewoners:
  • uitgaan van het idee dat iedereen mee moet kunnen en mogen doen;
  • niet in strijd mogen zijn met de wet of het algemeen belang;
  • initiatieven van bewoners blijven en niet door de gemeente worden overgenomen;
  • initiatieven van inwoners geen alternatief zijn voor de representatieve democratie.