Door Menno Wilmans op 6 juni 2014

Sociale huurwoningen in Landsmeer hard nodig

Afgelopen raadsvergadering van 5 juni is een ‘verklaring van geen bedenkingen’ afgegeven voor de bouw van 19 sociale huurwoningen en 3 huurwoningen in de vrije sector in de Fazantenstraat te Landsmeer. Hiermee heeft de raad definitief groen licht gegeven voor de bouw. Landsmeer heeft relatief weinig sociale huurwoningen. Bovendien, in de sociale huurwoningen die we hebben, wonen relatief veel zogeheten scheefhuurders.

Op de Fazantenstraat stonden 16 kleine bejaardenwoningen die niet meer voldeden aan de huidige tijd. Jarenlang gebeurde daar niets. Eigen Haard gaat hier nu nieuwe huurwoningen realiseren.

Huurprijs

De huurprijs voor deze nieuwe woningen ligt met € 700,- aan de bovenkant van de sociale huurgrens die landelijk is vastgesteld. Het is overheidsbeleid dat mensen met een laag inkomen dankzij huursubsidie een huurwoning met deze huur kunnen betalen. Hiermee probeert de overheid het scheefhuren tegen te gaan.

Nokhoogte gaat flink omlaag

In de oorspronkelijke plannen van Eigen Haard hadden de huizen een hoogte van bijna 11 meter. Fors hoger dan de omringende huizen van 8 à 9 meter. De PvdA heeft zich sterk gemaakt om de nokhoogte omlaag te krijgen en het is het College gelukt om de hoogte terug te brengen naar 9,5 meter. Hiermee komt het College tegemoet aan het voornaamste bezwaar van de omwonenden.

Zij hadden ruim 50 bezwaarschriften ingediend en dat heeft ook geresulteerd in het behoud van 7 van de 11 bomen en de realisatie van een stoep achter de nieuwe huizen.

Woonvisie

Landsmeer gaat in het najaar een nieuwe woonvisie opstellen. Een belangrijk aspect hierin is dat Landsmeer onderdeel is van de regio Amsterdam.

Jonge mensen trekken bijvoorbeeld voor hun studie naar Amsterdam. Als zij wat ouder zijn en kinderen krijgen, gaan zij vaak in de regio op zoek naar eengezinswoningen. Vandaar dat er ook in Landsmeer veel vraag is naar eengezinswoningen.

In de woonvisie komt natuurlijk ook de behoefte van woningen voor ouderen aan bod. De raad wil graag dat woningen voor senioren dichtbij de voorzieningen zijn zoals winkels, dorpshuis en dienstencentrum.

Vooruit lopend op deze woonvisie passen de 22 eengezinswoningen prima op de plek van de Fazantenstraat.

Al met al een goed besluit van de raad. Want ook mensen met een kleine beurs hebben recht op een goede woning in Landsmeer.