Door Menno Wilmans op 10 november 2013

PvdA blij met begroting 2014 Landsmeer

Afgelopen 5 november is de begroting 2014 door de raad goedgekeurd. De begroting heeft een voordelig saldo van 295 000 euro dat volledig wordt toegevoegd aan de bestemmingsreserve decentralisaties.  De decentralisaties zijn taken op het gebied van zorg, jeugdzorg en arbeidsdeelname die de overheid overhevelt en waar de gemeente vanaf 2015 verantwoordelijk voor wordt. Dat deze taken goed worden uitgevoerd is een grote zorg voor de PvdA. Daarom zijn we blij dat Landsmeer alvast een groot bedrag hiervoor reserveert.

Ook staat het fietspad door Luyendijk-Zuid op de begroting. Dit fietspad dreigde even in de vergeethoek te raken, maar door optreden van de PvdA-fractie is dit plan weer terug op de agenda. Want wij vinden het belangrijk dat kinderen veilig naar school kunnen fietsen en dat de sportvelden per fiets beter bereikbaar worden.

De PvdA heeft een amendement ingediend om de mantelzorgers extra te ondersteunen. Het amendement werd unaniem aangenomen. Een mantelzorger is iemand die zorgt voor bijvoorbeeld een zieke partner, moeder of buurman.

Bij de gemeente zijn nu ongeveer 70 mantelzorgers bekend terwijl er in Landsmeer naar schatting 1400 mantelzorgers zijn. De informatievoorziening kan volgens de PvdA beter. Een betere matching van mantelzorgers en vrijwilligers zou de respijtzorg helpen. Respijtzorg wil zeggen dat de zorg van een mantelzorger even wordt overgenomen door een andere vrijwilliger. Zodat de mantelzorger zelf even een dag op stap kan.

Ernstig is dat de meerjarenbegroting voor de jaren na 2014 grote tekorten laat zien. Dit komt omdat de gemeente steeds minder geld van de overheid krijgt. Maar ook omdat Landsmeer ambitieuze plannen heeft voor onze infrastructuur: onder meer het vernieuwen van riolen en het opknappen van de straten.

Te vaak gaat hier veel geld naartoe. Op een vraag van de PvdA wat er gaat gebeuren met 320 000 euro voor het beheren van de oevers, heeft het college geen antwoord. De raad krijgt slecht inzicht in de noodzaak van de infrastructurele projecten. Dit was de raad al beloofd tijdens de perspectiefnota in het voorjaar van 2013. Een motie van D66 om de raad meer te betrekken bij de keuzes van de bezuinigingen werd dan ook door de gehele raad ondersteund.