Luyendijk-Zuid, Breek, Fazantenstraat en steigers
De afgelopen commissievergadering Grondgebied op 9 april ging had een stevige agenda. De miljoenenstrop van Luyendijk-Zuid, de beschoeiing en steigers in Landsmeer, de bebouwing in de Fazantenstraat, en het Breekplan.
In vele gemeenten lopen bouwprojecten mis. Wat mij dan opvalt is dat er ondanks de crisis veel wordt gebouwd in ons dorp. Daar mogen we best trots op zijn. Deze plannen zijn alle uitvloeisels van projecten die vorige wethouder Monteban in gang heeft gezet. Dat heeft hij goed gedaan. Daar zijn vriend en vijand het over eens.
Luyendijk-Zuid.
‘Een miljoenenstrop voor de gemeente’ kopte het Noordhollands Dagblad vorige week. Ik schrok er van.
Een makelaar heeft de losse bouwkavels onlangs opnieuw getaxeerd. Door de tegenvallende markt en het lastig verkrijgen van financiering voor consumenten heeft het college het voornemen om de kavelprijs te verlagen en dus ook lager in de boeken te zetten. Voor 2,2 miljoen. Voor de duidelijkheid: eind 2018 wordt de balans opgemaakt. Nu, in 2013 verwacht de gemeente dat in 2018 een verlies wordt gemaakt van 2,2 miljoen. Dat is zeer ernstig, maar niet desastreus. Ik heb de begroting van 2013 erop nageslagen en gezien dat ons weerstandsvermogen een deuk heeft opgelopen. Maar het is nog steeds een weerstandsvermogen waar een gemeente als Amsterdam jaloers op kan zijn. En bovendien als er een financiële tegenvaller is, moet je dit ook helder maken en mag de gemeente zichzelf niet rijker rekenen dan ze is. Met die helderheid ben ik blij.
Toch heb ik vragen gesteld over de taxatie van de grondprijs. Ik heb de grondprijs te vergeleken met die van Amsterdam–Noord. Dan zie je dat de prijzen in Landsmeer aan de lage kant. Ik vond de antwoorden van het college hierop niet altijd even afdoende en heb dan ook besloten om met mijn fractie opnieuw te overleggen voordat het besluit in de raad genomen kan worden.
Omdat de kavels slecht worden verkocht, heb ik aan de wethouder gevraagd wat hij gaat doen om de verkoop extra onder de aandacht te brengen. Want, wist u dat de kavels te koop zijn? Net als bij De Bongerd in Amsterdam-Noord moet Landsmeer ook een groot bord maken om de verkoop van de kavels onder de aandacht te brengen. De makelaar mag in samenwerking met het college wel wat meer aan marketing doen!
Fazantenstraat
Bij dit project komen 19 huurwoningen en 3 koopwoningen. Bij de bouw van huurwoningen word ik als PvdA-er helemaal blij. Immers Landsmeer is niet alleen voor rijke mensen met dure koopwoningen.
De gemeente heeft voor eventueel financiële risico’s heldere afspraken gemaakt met woningbouwvereniging Eigenhaard.
In de vergadering werd nog geopperd om een aantal woningen geschikt te maken voor invaliden. Ik was daar niet voor omdat dit op deze manier een ad-hoc beslissing werd. Als er aangepaste woningen nodig zijn voor invaliden moet de gemeente goed nagaan waar dat het beste kan worden gerealiseerd.
Ik zal uiteraard mijn fractie positief adviseren.
Breek-project
Ik had daar het college beticht van creatief boekhouden. Wat is hier nu aan de hand? Een deel van de bodem sanering is een stuk hoger uitgevallen. Het college had geld dat bedoeld is voor de openbare ruimte eruit gehaald en gezegd dat de dekking wel uit een ander potje kan komen. En vervolgens beweerde men dat het project kosten neutraal is. Tja, vandaar dat men tegengas kreeg.
Maar het antwoord van de wethouder met later aanvullingen van de ambtenaar was fair en goed.
De kosten van de eerste saneringsronde van het project vielen een stuk lager uit dan begroot. Daardoor ontstond er een overschot en heeft men toen allerlei leuke dingen bedacht en ten laste gelegd van het project. Nu er toch een financiële tegenvaller is heeft het college de leuke dingen uit het project geschrapt. Ik vind dat wel juist. Als de raad alsnog die leuke dingen wil moet hiervoor ruimte worden gevonden in de perspectiefnota. Ik vind het antwoord plausibel en zal mijn fractie positief adviseren.
Beschoeiing en steigers
De avond begon met een notitie aanlegsteigers. Het vraagstuk dat het college ons voorlegde voor een oriënterend advies: Als je nu een nieuwe beschoeiing in een sloot gaat maken, wat doe je dan nu en in de toekomst met de steigers waar geen vergunning voor verleend is. Ik hoor u denken: een vergunning voor een steiger?
Nou, u bent niet de enige. Van de 726 steigers op Landsmeers grondgebied hebben er 8 een vergunning. Als iets verplicht is door de wet, dan moet eigenlijk ook handhaving volgen. Als handhaving te duur of niet te doen is dan moet je ook serieus gaan afvragen om iets te verplichten door de wet.
Wat een belangrijke rol speelt voor de gemeente om de vergunningen te verplichten is dat bij illegale, slecht onderhouden steigers de eigenaar onvindbaar is. Als iemand door die steiger zakt, is de gemeente aansprakelijk.
De opties zijn:
1 Handhaven van alle zonder vergunning aangelegde steigers
2 Een streef datum trekken en vanaf die datum streng handhaven.
Ik en onze fractie vinden optie 2 niet eerlijk. Stel dat iemand een steiger slecht onderhoudt, maar die voor de streefdatum heeft aangelegd, dan wordt er niet gehandhaafd. Iemand die een steiger zonder een vergunning na die datum aanlegt krijgt een bon. Dat vinden wij oneerlijk.
Ik was de enige met die mening. De overige fracties adviseerden optie 2 omdat men optie 1 te veel werk en dus te kostbaar vindt.
Optie 1 is natuurlijk ook geen fijne optie. De uitvoering is moeilijk en duur. Wellicht zit de oplossing in een meer luxer beschoeiing. Dan komt er op de beschoeiing een loopplank en kunnen de boten aan de beschoeiing worden vastgelegd. Het college gaat nu uitzoeken wat hiervan de meerkosten zijn. Hierbij zullen de meerkosten kunnen worden terugverdiend omdat men bespaart op de kosten van de handhaving.
Al met al was het een pittige vergadering. Half twaalf werd er afgehamerd.
Menno Wilmans