Door Menno Wilmans op 29 januari 2014

De Fazantenstraat: een groot dilemma

Afgelopen dinsdag 28 januari heeft de PvdA samen met Groen Links, CDA, LMVC en VVD voor de realisatieovereenkomst Fazantenstraat gestemd. Dat deed de PvdA met de nodige tegenzin. We vinden de huizen van 10,65 meter te hoog voor die omgeving. Dat werd ook zeker ondersteund door alle brieven en insprekers op de commissievergadering van de omwonenden van de Fazantenstraat.

Naar aanleiding van de inbreng van de bewoners wordt het plan wel iets aangepast, namelijk er komt een smalle stoep tussen de achtertuin en de Fazantenstraat (west). Zodat bewoners uit hun achtertuin niet direct op de straat staan. Een veiliger situatie dus.

Maar de hoogte van huizen was voor ons het grootste bezwaar. De PvdA heeft bij de wethouder en raad nadrukkelijk gepleit om dit aan te passen. Zowel in de commissievergadering als in de raad. Helaas heeft de wethouder dit in de onderhandelingen met woningbouwvereniging Eigen Haard niet voor elkaar gekregen. Eigen Haard wilde hier geen concessies doen. Dit bleek ook uit een brief die Eigen Haard aan de raad had gestuurd.

De PvdA voelde zich voor een dilemma gesteld. Als Eigen Haard zou stoppen met het project, dan zou er voor vele jaren niks gebeuren in deze straat. Dus ook geen sociale huurwoningen.
Het plan voegt 19 huurwoningen in de sociale sector toe aan ons woningbestand. Er is een grote vraag naar dit type woningen. In Landsmeer moeten wat de PvdA betreft niet alleen dure woningen staan. Teveel jonge gezinnen moet uitwijken naar Purmerend of Amsterdam, mede omdat het aantal sociale huurwoningen in Landsmeer te laag is. Dit gaf voor ons de doorslag om voor het plan te stemmen.