Ombudsteam

HelpdeskLandsmeer helpt iedereen!

Moeilijk om zorgtoeslag of huurtoeslag aan te vragen? Vragen over uw inkomen, de belastingdienst, uw woningbouwvereniging? Wilt u een betalingsregeling? Vraag het ons!
Henk Mulder en Maria van Onna helpdesk
In 2002 startte PVDA-lid Mária van Onna via bovenstaande oproep haar eerste ondersteunende activiteiten. Gewapend met een laptop ging zij op bezoek bij mensen om brieven te schrijven en belastingaangiftes te doen. Haar initiatief bleek duidelijk in een behoefte te voorzien! Het aantal cliënten nam zo snel toe dat naar vaste kantoorruimte gezocht moest worden. Het DienstenCentrumLandsmeer was destijds direct bereid om hierin te voorzien. De dienst: ‘mensen willen bijstaan’, sloot immers prima aan bij het aanbod van het DCL. Aldus ontstond een mooi en plezierig samenwerkingsverband!

Van één naar twee dienstverleners

In 2008 voegde Henk Mulder zich bij de HelpdeskLandsmeer om samen met Mária de klantenkring te gaan bedienen. Het sterk gegroeide aantal zaken kon niet meer door haar alleen worden afgehandeld. Henk Mulder beschikt over specifieke kennis omtrent ruimtelijke ordening, een mooie toevoeging qua expertise. Met de informatie die men krijgt en de kennis die men opdoet kan de haalbaarheid van een eventuele klacht richting de gemeente e.d. goed ingeschat worden.

“Het werk dat wij doen stemt ons tevreden”, aldus Henk en Mária. “Wij kunnen veel mensen van een goed advies voorzien. Het is een uitdaging om namens een cliënt ‘gelijk te krijgen’ van bijvoorbeeld een woningbouwvereniging of een rijksoverheidsinstantie. Laatst was er iemand die, na in beroep te zijn gegaan, alsnog zorgtoeslag ontving over de afgelopen vijf jaar. Dat is wat dit werk zoveel voldoening geeft!”

HelpdeskLandsmeer: een breed aanbod aan diensten

Een indruk van zaken waarmee Henk en Mária zich bezighouden:

• Uitleg geven wat precies in een testament staat en vaststellen of een wijziging nodig is;
  • Aangeven hoe het met schenkingen gaat, hoe het zit met de aangifte van successierechten en het bespreken van allerlei andere zaken die spelen rond het overlijden van een partner;
  • Het gezamenlijk opruimen van iemands persoonlijke administratie;
  • Hulp bij het aanvragen of opzeggen van een mobiele telefoon abonnement of bezwaar maken tegen een verkeersboete;
  • Assistentie bij het verkrijgen van een persoonsgebonden budget (PGB) of zorgtoeslag;
  • Samen bedenken hoe een probleem met de buren kan worden opgelost;
  • Hulp bij belastingaangiftes.

Henk en Mária: “De PvdA, bij u in de buurt! Dat is het doel en onze missie. Niet alleen in verkiezingstijd maar het hele jaar door moet iedereen een beroep op ons kunnen doen, los van politieke kleur of inkomen.”
E [email protected] – T 06 20 795 835.