Bestuurlijke toekomst

In 2014 constateerde de gemeenteraad dat Landsmeer het als zelfstandige gemeente niet kan volhouden. Redenen hiervoor zijn de kwetsbaarheid van de ambtelijke organisatie, de kwaliteit van de dienstverlening en onvoldoende bestuurskracht om regionaal een rol van betekenis te spelen.

Nu, bijna vier jaar later, is de situatie alleen maar nijpender geworden.
In de tussentijd is gebleken dat de eerste voorkeur van de raad voor fusie van de ambtelijke gemeentelijke organisaties van Landsmeer, Oostzaan, Wormerland en Waterland niet haalbaar is.
Daarbij was en is de PvdA van mening dat alleen een fusie van de ambtelijke organisaties onvoldoende soelaas biedt voor de situatie. Er is meer nodig voor een bestendige oplossing, en wel een bestuurlijke fusie waarmee een grotere gemeente (van minimaal 50.000 inwoners) tot stand komt. Het steeds goed informeren en in gesprek blijven met de inwoners over (proces en inhoud van) de bestuurlijke toekomst is van essentieel belang voor het creëren en behouden van draagvlak.

De PvdA hecht daarnaast, net als de bewoners, veel waarde aan de eigenheid en het bijzondere karakter van Landsmeer. Meer concreet de toegankelijkheid van gemeentelijke diensten. Voor de PvdA is het waarborgen hiervan een voorwaarde bij de fusie.

Voor de PvdA betekent dit voor de komende raadsperiode dat

• bestuurlijke fusie het uitgangspunt blijft;
  • in 2018 duidelijk moet worden of een bestuurlijke fusie tussen Landsmeer, Waterland en Edam-Volendam reëel is, door een positief besluit van de drie gemeenteraden;
  • indien deze gemeenten bestuurlijke fusie afwijzen, Landsmeer in overleg gaat met de mogelijke andere partners (Amsterdam, Purmerend);
  • we aan een bestuurlijke fusie de volgende voorwaarden stellen:
  • aandacht voor de eigenheid van Landsmeer (en de andere gemeenten) en
  • bereikbare laagdrempelige dienstverlening voor bewoners.

Waar ben je naar op zoek?