Graag een tandje erbij

Door Menno Wilmans op 5 juli 2017

Dit zijn de laatste algemene beschouwingen bij de perspectiefnota in deze raadsperiode. Landsmeer zit er financieel warmpjes bij. Met een giga algemene reserve van 5,4 miljoen hebben we genoeg ruimte om er een tandje bij te zetten. Met dit bedrag is het nergens voor nodig om deze algemene reserve nog groter te maken. Geld plukken uit andere bestemmingsreserves, zoals die van de 3D, is dus complete onzin.

In de perspectiefnota valt weer op dat het College steeds meer geld nodig heeft voor de interne organisatie. Uiteraard moet de organisatie met zijn tijd meegaan. Maar de extra investering van ruim zeven ton voor de automatisering is aan de ruime kant. Wij willen graag een goede onderbouwing zien.  Een tandje minder zou hier wel mogen.

Waar dan wel een tandje erbij?

Er is veel  bereikt in deze periode, maar er is ook veel niet bereikt. Nog negen maanden en de raad en het College beginnen weer in aan een nieuwe periode. Alle reden dus om een tandje erbij te zetten.

Want hoe zit het nu met het hotel? Best College, zorg er nu voor dat in deze raadsperiode de eerste heipaal de grond in gaat. Gebeurt dat niet, dan kan een nieuwe raad de discussie heropenen over de locatie van het hotel. Zitten we daar op te wachten?

En het terras aan de Breek? Wanneer kunnen de Landsmeerders hun eerste biertje aan het water drinken? Er mag wel een tandje erbij bij deze dossiers.

Wonen

En dan het wonen. In deze periode is de woonvisie met daarop volgend de prestatieafspraken met de woningbouwcorporaties gerealiseerd. Maar waar blijft het uitvoeringsplan? De woningnood, met name onder de jongeren, is hoog. Doorstroming is het toverwoord. De PvdA heeft u suggesties gedaan, bijvoorbeeld door een verhuiscoach aan te stellen. Zo komen ouderen die dat willen beter op hun plek. En maken ze een woning vrij voor een jong gezin.

De PvdA heeft bereikt dat het maximum van een starterslening van 25.000 naar 35.000 euro is gegaan. Zo kan de gemeente jongeren beter helpen en krijgen ze daarmee meer kans op een hypotheek. Alle suggesties, hoe klein ook, om mensen aan een huis te helpen, zal de PvdA ondersteunen. Elk tandje erbij is prima. Maar mag dat ten koste gaan van het groen? Het is één van de vragen die de PvdA nu aan de inwoners voorlegt.

Duurzaamheid

Duurzaamheid krijgt een steeds belangrijke plek op de raadsagenda. Nadat een visie met weinig ambitie aan de raad was voorgelegd moest het College haar huiswerk overnieuw maken. Maar de nieuwe visie is er nog niet. Er wordt veel geduld gevraagd van de raadsleden. Dat heeft de PvdA niet en dat staan de klimaatdoelstellingen van Parijs ook niet toe. Die kunnen alleen gehaald worden als alle lagen van het Nederlands bestuur meewerken. Dus ook Landsmeer. Daarom komt de PvdA met een motie die vraagt of wij in Landsmeer windmolens kunnen plaatsen. Er is een hier een grote vraag naar. Nederland loopt ver achter bij de doelstellingen. Snelle actie is daarom nu vereist, zet er maar een tandje erbij.

Zorg

Zoals u van de PvdA bent gewend, besteden we ook veel aandacht aan de zorg. Immers, ons verkiezingsprogramma heet niet voor niks “Mensen eerst”. We zijn nu ruim twee jaar onderweg na de overheveling van zorgtaken aan de gemeenten. De PvdA ziet dat een aantal dingen best goed gaat in de zorg, maar dat andere zaken echt beter kunnen.

Zoals mensen die uit het ziekenhuis worden ontslagen en naar huis mogen. Nou ja naar huis? Daar zijn ze eigenlijk nog te slecht voor, maar tegelijkertijd zijn er nagenoeg geen plaatsen in een verpleeghuis. Wat nu? De PvdA wil dat het College samen met de netwerkpartners nagaat hoe deze kwetsbare mensen beter kunnen worden geholpen. We komen met een motie die oproept om hier onderzoek naar te doen.  Als daaruit blijkt dat er middelen zijn die een goede ondersteuning geven, start er dan gelijk mee voor een bepaalde proefperiode. Denk hierbij bijvoorbeeld aan een goed alarmsysteem.

Omdat het hier om proefperiodes gaat, kunnen de kosten uit de bestemmingsreserve 3D worden gedekt.

En dan de eigen bijdrage van de WMO. Op de CAK-website is te zien dat Landsmeer nog steeds een hoge eigen bijdrage vraagt.  Hierdoor haken mensen af en vragen zij niet om de zorg die ze eigenlijk nodig hebben.

Landsmeer houdt jaar in jaar uit structureel geld over op zorg en welzijn, waardoor de bestemmingsreserve erg hoog is geworden. Ook in 2016 was er weer een half miljoen over.  Waarom wordt nu de hand op de knip gehouden terwijl het geld tegen de plinten opklotst? De PvdA komt daarom nu weer met een motie om de eigen bijdrage te verlagen.  De baten van de gemeente van de eigen bijdrage is nu 90.000 euro.  Wat de PvdA betreft mag dat best een tandje minder.

Mobiliteit

De PvdA is blij met de mobiliteitsvisie. Wat er echter uitspringt is het ontbreken van een fietspad achter het winkelcentrum. Terwijl dit gebied wel als fietspad wordt gebruikt. Immers het is dé alternatieve route van kinderen die naar school fietsen en die daardoor niet over Dorpsstraat en Zuideinde hoeven. We zijn daarom blij dat het College het plan om daar een fietspad te maken, heeft opgenomen in het Meerjareninvesteringsplan van deze perspectiefnota. Wat goed dat het College hier een tandje erbij zet.

Bestuurlijke toekomst

We zien dat de gemeentes om ons heen in beweging komen. Zo wilden Wormerland en Oostzaan liever vandaag dan morgen een ambtelijke fusie met Landsmeer en leefde Waterland met het idee om alles zelf te doen. Inmiddels hebben Wormerland en Oostzaan een terugtrekkende beweging gemaakt en spreekt Waterland van een serieuze samenwerking van Waterland, Edam-Volendam en Landsmeer.

De PvdA hoopt dat het wilsbesluit om te komen tot een ambtelijke fusie met Wormerland, met Oostzaan, met Waterland en met Landsmeer zonder Edam-Volendam het resultaat zal zijn. Maar dat er ook op langere termijn sprake zal zijn van een bestuurlijke fusie zodat er één grote gemeente ontstaat.

Kortom, Landsmeer staat er financieel goed voor. Er is nog veel werk aan de winkel voor de komende negen maanden. College, zet er maar twee tandjes bij!

Namens de PvdA fractie,

Menno Wilmans, (tevens wielrenner).