PvdA Landsmeer stapt uit de coalitie

Door Menno Wilmans op 24 november 2016

Afgelopen dinsdag 22 november hebben de PvdA leden op de jaarvergadering ingestemd met een vertrek uit de coalitie van de gemeente Landsmeer. Aanleiding is de koers van het college ondersteund door de coalitie die is ingezet bij de begrotingsvergadering van 10 november. Een koers waar de PvdA fel op tegen is: Niks extra’s doen voor de zorg. En sterker nog geld onttrekken uit de zorgpot (3D bestemmingsreserve) voor andere zaken. Voor die richting wil de PvdA geen verantwoordelijkheid nemen.

Wat is het geval?

In de zorgreserves (3D-reserves) zit nu 1,2 miljoen euro. Tijdens de voorjaarsbehandeling had de PvdA al 10 suggesties gegeven om wat extra te kunnen betekenen in de zorg. Bij de begroting bleek dat er niets van die ideeën waren overgenomen en dat het college ook niets zelf had bedacht om wat extra’s te doen. De PvdA vindt dat een zware tegenvaller.

Eigen ideeën PvdA

Daarom kwam de PvdA met eigen ideeën tijdens de begroting, gesteund door het CDA, om meer te doen voor de zorg. Zo wilden wij de eigen bijdrage in de huishoudelijke hulp en andere Wmo-voorzieningen met 30% verlagen. Dan zou dit ongeveer gelijk komen met de eigen bijdrage die mensen in Amsterdam betalen. En zo hebben we tijdens de begroting meer ideeën naar voren gebracht. Want Landsmeer kan socialer.

Geen steun van de liberalen

Maar de liberalen (VVD, D66 en LMvC) vonden dat onze plannen een structurele dekking nodig hadden en dat de plannen niet gedekt konden worden met geld uit de zorgreserves. Terwijl men nota bene in het voorjaar nog had ingestemd om €50 000 uit de zorgpot te halen (dat achter de hand werd gehouden als stelpost) en te besteden aan marktinitiatieven.

Bij de begroting kwamen de liberalen met een amendement om 3 ton uit de zorgreserves over te hevelen naar de algemene reserve, zodat de gemeente ook andere dingen met geld kan doen. Dat amendement was geïnitieerd door de VVD en werd gesteund door D66 en LMvC . Daarmee gaat de algemene reserve van 4,2 naar 4,5 miljoen euro!

Met die drie ton hadden we tien jaar lang de eigen bijdrage in de huishoudelijke hulp met 30% kunnen verlagen. Zo kun je werkelijk wat betekenen voor de mensen, vindt de PvdA.

Uit de coalitie

In ons verkiezingsprogramma “Mensen eerst” geeft de PvdA aan dat de eerste euro’s naar de mensen moeten. Dit college gesteund door de coalitie gaat met deze begroting een richting op waar de PvdA geen verantwoordelijkheid voor wil dragen. En daarom stappen we uit de coalitie. De VVD, D66, CDA en LMvC blijven de coalitie ondersteunen.