Zorggeld moet aan zorg worden besteed

Door Menno Wilmans op 2 oktober 2016

Onlangs heeft de VVD in Landsmeer gepleit om de 3D-reserves (jeugdzorg, zorg en arbeidsparticipatie) ook te gebruiken voor andere zaken. De PvdA is hier fel op tegen. Wat is er aan de hand: de 3D-reserves hebben een overschot van 1,2 miljoen. Dit komt omdat het College in Landsmeer (net als vele andere gemeentes) de hand op de knip houdt.

De stand van zaken in de zorg

De VVD vindt het allemaal wel goed gaan in de zorg. Ze verwijst naar een tevredenheidsonderzoek waarin tweederde tevreden is over de geleverde zorg. Belangrijke kanttekening hierbij is dat bij de overgang in 2015 van de 3D’s naar de gemeente, veel mensen omwille van de kosten hebben afgezien van bijvoorbeeld huishoudelijke hulp. Terwijl ze die huishoudelijke hulp wél degelijk nodig hebben. Hun mening is niet meegenomen in het tevredenheidsonderzoek. Het gaat hier om ongeveer 110 huishoudens.

Vaak moeten mensen die zorg nodig hebben rondkomen met weinig geld. Denk aan de AOW met een klein pensioen. Bovendien krijgen deze mensen te maken met een stapeling van kosten. Ze hebben bijvoorbeeld een traplift nodig of een scootmobiel. Daarvoor moet men een eigen bijdrage betalen. Dan hebben ze ook zorg nodig waarvoor ze weer een eigen bijdrage van€  385 euro moeten betalen. Daar komt dan voor huishoudelijke hulp zo’n € 11,- per uur bovenop. Begrijpelijk dat er mensen zijn die afhaken voor de huishoudelijke hulp. De PvdA vindt dit erg zorgelijk.

Waarvoor het geld wel gebruiken?

Waarom vragen we eigenlijk de maximale eigen bijdrage voor de huishoudelijke hulp? Slechts 40% van de gemeenten berekent voor de WMO-voorzieningen de maximale tarieven. Als we nu toch te veel geld overhouden, dan kan de eigen bijdrage toch ook makkelijk omlaag? De PvdA komt bij de begroting met voorstellen.

Momenteel houdt de gemeente opnieuw keukentafelgesprekken om te kijken of de geboden huishoudelijke hulp voldoende is. Dit moest van de rechter. De PvdA hoopt dat er ruimer wordt geïndiceerd, zodat een ieder in een schoon huis kan leven. We wachten op rapportage van het College en verwachte ook dat men de hand van de knip haalt.

Ook bij de mantelzorg, mensen die zorgen voor mensen in hun omgeving, kan de gemeente best meer doen dan jaarlijks een cadeaubon uitdelen. Uiteraard ondersteunt het Middelpunt deze mensen ook. Maar wat de PvdA betreft zou er best meer respijtzorg aangeboden kunnen worden. Bij respijtzorg wordt de zorg van bijvoorbeeld de zieke partner overgenomen zodat de mantelzorger even niet hoeft te zorgen en bijvoorbeeld een weekendje weg kan. Echter het aantal ondersteunde mantelzorgers in Landsmeer neemt toe. Het budget voor de ondersteuning niet en moet dat niet dringend worden uitgebreid ?

De jeugdzorgtaken maken elke gemeente financieel kwetsbaar. Jeugdzorg is kostbaar en kosten lopen snel op.  Je weet niet wat de toekomst brengt en daarom is het dus verstandig om nog geld achter de hand te houden. De PvdA verwacht ook van de VVD dat men verstandig met geld omgaat.

Daarnaast wil de PvdA o.a.:

• Meer aandacht voor eenzaamheid door o.a. meer budget te bieden voor WonenPlus,
  • Extra aandacht aan 80-plussers en samen met het CDA de stadspas handhaven.
  • Extra beleidsmedewerker die zich gaat richten op de preventie. Hoe meer wordt gedaan tegen eenzaamheid, hoe lager de kans dat men zorg nodig heeft.

En waar heeft de gemeente extra geld voor nodig?

Het College heeft  € 100.000,- gekregen voor projectontwikkeling. Vraagt u zich af wat dat is? Wij als raadsleden doen dat ook. Het wordt o.a.  gebruikt om een hotel te realiseren aan het rand van Landsmeer. De PvdA en het CDA vonden €  50.000,- wel genoeg. Als dat op is mag het College terugkomen om te vertellen wat er is bereikt, voor dat we de tweede €  50.000,- helft vrijgeven. Maar helaas kreeg dit idee geen meerderheid in de Raad. Voor dit idee heeft het college al € 50.000 afgesnoept van het exploitaiebudget WMO 2017. Dat snoepen kreeg steun van de VVD D66 en LmvC.

Deze partijen hebben meer oog voor “projecten” en allerlei automatiseringsdoelen en minder aandacht voor kwetsbare groepen zoals in de doelen van de WMO staat beschreven.

Neem andere spaarpotten

Waarom moet dit geld uit de 3D-reserves (spaarpot) komen? Waarom kan het niet uit de lopende begroting? Elk jaar houdt de gemeente geld over, omdat men niet toekomt aan projecten die zijn begroot.

Dat geld is de laatste jaren naar de algemene reserve gegaan of  naar de reserve 3D. Echter in eerdere jaren zijn deze positieve resultaten naar de reserves openbare ruimte, onderhoud wegen en op het gebied van openbare ruimte. Zie onderstaande noot.

Op dit moment zit er in de reserve openbare ruimte €  1.746.000 (factcheck: blz 84 Jaarrekening 2015). Deze reserve blijft maar groeien. Als de gemeente dat toch echt extra geld nodig heeft, waarom spreken we dan niet deze reserve aan? De PvdA vindt dat dit moet kunnen.

De PvdA voelt zich gesteund door gesprekken met inwoners waarbij blijkt dat veruit de meeste mensen vinden dat zorggeld voor zorg moet worden gebruikt. Hopelijk vinden wij naast het CDA ook D66 aan onze zijde.

Op 10 november stelt de Raad weer de begroting 2017 vast en komen de partijen met hun algemene beschouwingen. Dan zullen we met de VVD een scherp debat voeren. De PvdA gaat zich er hard voor maken dat de Raad een verstandig besluit neemt. En zoals we bij de verkiezingen hebben beloofd: Mensen eerst.

Noot:

In het verleden zijn positieve resultaten van een jaarrekening naar de infrastructuur gegaan. Zoals in 2011, is er €  936.000,- euro naar reserve openbare ruimte gegaan en € 730.000,- naar de reserve onderhoud wegen (factcheck: blz 95 Jaarrekening 2011). Ook zijn in een verder verleden de opbrengsten van de verkoop aandelen aan de Nuon ten gunste gekomen van de reserve op het gebied van openbare ruimte.

Waar ben je naar op zoek?