Door Marjan Farjon op 25 juni 2016

Liberalen stellen zich star op bij subsidiebeleid

Afgelopen donderdag heeft de raad vergaderd over het subsidiebeleid. D66 en de VVD hadden een amendement ingediend dat absoluut niet goed is voor het sociale domein en de opgebouwde samenwerking  in de gemeente en de samenwerkende gemeenten in de regio Zaanstreek-Waterland. Gaat Landsmeer in zijn eentje een andere koers varen?

Bij de uitgangspunten voor een nieuw subsidiebeleid staat, dat het college wil afwegen of er sprake is van dienstverlening of een subsidie. Overwegingen hierbij zijn de af te dragen BTW en mogelijk aanbesteding.

Het amendement heeft die afweging weggehaald en schrijft voor, dat als er sprake is van een dienst ook een dienstverleningsovereenkomst afgesloten moet worden.

Onduidelijk is gebleven wat een dienst is: thuiszorg, algemeen maatschappelijk werk, schuldhulpverlening ?

Een voorbeeld: het is mogelijk de schuldhulpverlening uit te besteden aan een commerciële partij (winstoogmerk) in plaats van aan een hulpverlenende stichting (geen winstoogmerk). En ja, elk kind kan toch verzinnen dat de commerciële partij zijn verdienmodel centraal stelt en niet de mensen.

Zowel de wethouder (van VVD huize) als de PvdA hebben het amendement krachtig afgeraden. Het is toch jammer, dat de VVD en D66 de verzakelijking voorop stellen en te weinig oog hebben voor de samenwerking die in de zorg noodzakelijk is en voor de mensen die afhankelijk van de zorg zijn. En tja, de liberalen (D66 4, VVD 3, LmvC 1) hebben een meerderheid in de raad. Dus het amendement werd, weliswaar met een kleine wijziging, aangenomen.

Marjan Farjon,

Marjan Farjon

Raadslid vanaf januari 2013 tot en met maart 2018 Wie ben je : Ik kom uit een sociaal democratisch nest. Sinds 13 jaar woon ik in Landsmeer. Ik ben getrouwd en heb 2 kinderen en 6 kleinkinderen. Sinds 2013 zit ik in de Raad. Ik houd me vooral bezig met het sociale domein. Waar word

Meer over Marjan Farjon