PvdA stemt tegen besluit bestuurlijke toekomst

Door Menno Wilmans op 18 december 2015

In de nacht van donderdag op vrijdag heeft de PvdA tegen het wilsbesluit over de bestuurlijke toekomst gestemd. De reden is dat er geen woord in het besluit mocht staan over een mogelijke bestuurlijke fusie (waarbij gemeenteraden en colleges worden samengevoegd). Dit vonden wij samen met het CDA onacceptabel.

Uitslag enquête

De uitslag van de enquête wordt door de PvdA gerespecteerd. Met de opkomst van bijna 3.300 deelnemers zijn wij erg blij. Dat Amsterdam geen meerderheid heeft gehaald is voor ons slikken geweest. Maar hier volgen we de uitslag van de enquête. Ook had de PvdA graag gewild dat de colleges vanaf dag één naar een fusie zouden toewerken. Ook daarin respecteerden we de wens van de inwoners om te gaan voor een ambtelijke samenwerking. Maar wij vinden wel dat het op termijn zou moeten leiden tot een fusie.
Hierop had de PvdA samen met een CDA een amendement gemaakt. In het besluit staat dat Landsmeer een voorkeur heeft voor een ambtelijke samenwerking met Wormerland, Oostzaan en Waterland. Onze toevoeging was hierbij: “die op termijn moet leiden tot een bestuurlijke fusie”.

Water bij de wijn

Al snel bleek dat er geen meerderheid was voor dit amendement. Daarom hadden we het amendement verder afgezwakt tot “die op termijn kan leiden tot een bestuurlijke fusie”. Maar ook dat bleek niet haalbaar.
Daarna schoot het college te hulp. Immers, het college heeft eind 2014 ook aangegeven dat zij een voorkeur heeft voor een bestuurlijke fusie. En stelde ons voor om de toevoeging te maken: “…waarbij een bestuurlijke fusie niet wordt uitgesloten”. Ook dat bleek bij stemming niet haalbaar.

Het liberale deel van onze raad (VVD, D66 en Maja van Campen) bleef pertinent tegen. Alhoewel de VVD en Maja van Campen in eerdere betogen – zoals ‘In de diepte’ van de LOL – aangaven een fusie niet uit te sluiten en een fusie het gevolg zou kunnen zijn na een tijd samenwerken, weigerden zij dit te laten vastleggen in het wilsbesluit. Het leek er sterk op dat het ons niet werd gegund.

Jammer

De PvdA had graag voor gestemd. Wij vinden dat Landsmeer niet zelfstandig kan blijven. We hopen dat de colleges van de gemeenten Wormerland, Oostzaan, Landsmeer en Waterland komen tot een constructieve samenwerking. We hopen ook dat geen onderwerp taboe is en dat ook het onderwerp bestuurlijke fusie op de agenda komt. We hadden graag op schrift vastgelegd, maar dat is ons dus helaas niet gelukt.