Door Menno Wilmans op 19 september 2015

Moet er een crematorium komen in Landsmeer?

Donderdag 17 september vergadert de raad om tot een oordeel te komen over de komst van een crematorium. Een week later valt de beslissing in de raad.

De geschiedenis

In 2012 heeft de raad besloten om een onderzoek te starten of er in Landsmeer een crematorium kan komen. Hiermee is er een bal gaan rollen. Een aantal bewoners heeft toen ingesproken. Wat enigszins merkwaardig is, is dat de grond niet is aangeboden aan het naastgelegen bedrijf, dat nota bene eerder had laten weten daarvoor belangstelling te hebben.

In 2013 is dit verder opgepakt met een anterieure overeenkomst, die voorgelegd is aan de raad. Er is toen helaas geen gebruik gemaakt van de mogelijkheid tot inspraak. De raad ging akkoord met de anterieure overeenkomst en daarmee werd het startschot gegeven voor een bestemmingsplanwijziging.

In de bestemmingsplanwijziging die nu voorligt is keurig aan alle wettelijke voorwaarden en andere richtlijnen voldaan. Het balletje is uitgerold en het is nu aan de raad om groen licht te geven voor het crematorium.

Bezwaren

Nu duidelijk is dat het crematorium kan, ligt de vraag voor of de raad het ook echt wil. In de anterieure overeenkomst is opgenomen dat de raad hierin het laatste woord heeft. De PvdA heeft nu toch bezwaren tegen dit bestemmingsplan, gebaseerd op inzichten waarover we eerder niet beschikten.

Uit het bestemmingsplan is op te maken dat de uitstoot aan strenge milieueisen voldoet. Maar de VNG richtlijnen voor de bouw van een crematorium zijn dat er in een straal van 100 meter geen huizen, scholen of winkels mogen zijn. Deze VNG richtlijnen zijn er niet voor niets. Deze richtlijnen zeggen echter niets over bedrijven. En dat vindt de PvdA vreemd. Nog vreemder is dat er geen richtlijnen zijn voor een levensmiddelenbedrijf.

Pal naast de plek van een mogelijk crematorium staat het levensmiddelenbedrijf Adriaan Goede . Zij gebruiken 80 miljoen liter lucht per uur voor het drogingsproces van eieren. Detail: Het aanzuiveren van de lucht gebeurt aan de zijde waar het crematorium gepland is. Het is zeker niet uit te sluiten dat de uitstoot van het crematorium invloed heeft op de kwaliteit van de voeding die Goede produceert vanwege de aanzuiging van grote hoeveelheden lucht. De kwaliteit van de voeding moet aan hoge eisen voldoen.

De firma Goede loopt hiernaast een reëel en groot risico op imagoschade. Zelfs als er geen sprake zou zijn van negatieve beïnvloeding van de kwaliteit via de lucht. Alleen al door de vestiging van een crematorium naast het bedrijf, dat een deel van de omzet realiseert door levering aan bedrijven en landen waar kosher en halal productie van groot belang zijn. En waarvoor geldt dat het cremeren van overledenen ten strengste verboden is.

Zoals de firma tijdens het inspreken al aangaf “als de schade is opgelopen, dan is het te laat”.

Werk

Het is voor de PvdA van belang om de banenmotor extra aan te jagen. Ook lokaal. De toekomstvisie van Landsmeer spreekt over kleine en innovatieve bedrijven. Adriaan Goede is een bedrijf dat zeker innovatief is en past in het beeld van de toekomstvisie. De PvdA vindt dan ook dat de gemeente dit soort innovatieve bedrijven moet koesteren.

Communicatie

Zoals gezegd heeft Goede eerder aangegeven geïnteresseerd te zijn in het perceel. Door de niet of gebrekkige communicatie met Goede acht deze zich onterecht ‘overvallen’ en beroofd van de mogelijkheid om mee te dingen. Dit is storend, de raad kan zo verweten worden niet genoeg te hebben gelet op het valide belang van het Landsmeerse bedrijf.

Conclusie

De geschiedenis en de bezwaren afwegend komt de PvdA tot de conclusie dat in deze zaak beter ten halve wordt gekeerd dan geheel gedwaald. Los van andere overwegingen staat voor ons vast dat deze bedrijven niet naast elkaar gevestigd kunnen zijn.

We zien dan ook geen andere keus dan tegen het bestemmingsplan crematorium te stemmen.